CITEȘTE-MI 100 DE POVEȘTI! PROGRAM NAȚIONAL PENTRU ÎNCURAJAREA LECTURII ÎN FAMILIE ȘI ÎN GRĂDINIȚĂ

Grădinița cu Program Prelungit ,,Mihai Eminescu” implementează în acest an școlar Programul Național ,,Citește-mi 100 de povești”, inițiat și organizat de către Asociația OvidiuRo, un program în parteneriat cu Ministerul Educației și cu Ministerul Culturii, sub egida proiectului „România Educată”, derulat de Administrația Prezidențială.


Programul își propune să stimuleze lectura în rândul copiilor, atât în grădiniță, cât și în familie. Copiii au avut oportunitatea de a participa la ateliere de lectură și de a-și dezvolta atenția, vocabularul, imaginația și mai ales motivația pentru învățare. Activitățile/ atelierele desfășurate în cadrul programul au contribuit, în mod direct, la dezvoltarea literației și a unor obiceiuri de lectură care favorizează procesul de învățare și de alfabetizare funcțională, în special pentru copiii din familiile defavorizate și izolate cultural.


Prin derularea acestui proiect, grădinița a obținut statutul de ,,grădiniță bibliotecă”, o adevărată insulă de lectură și cultură pentru copii. Directorul acesteia a dezvoltat și a implementat, alături de echipa de profesori de învățământ preșcolar, un plan anual de lectură dedicat copiilor, cu sesiuni săptămânale de lectură, cu invitați care să le citească celor mici.
Asociația OvidiuRo a oferit cadrelor didactice sesiuni de formare centrate pe literație, punând accent pe modalitatea de a le citi copiilor, de a le capta atenția și de a le stimula curiozitatea. Grădinița a fost dotată cu un important fond de carte tipărită și în format digital, iar copiii vor primi cărți pentru acasă, pentru a încuraja lectura în familie.


Dintre activitățile/atelierele derulate amintim:
⦁ amenajarea, la nivelul grădiniței, a unei insule permanentă de lectură și cultură accesibilă copiilor mici ,,Din bătrâni se povestește…”;
⦁ amenajarea atractivă și accesibilă a Centrului de lectură/insulei de lectură pentru fiecare din cele 12 grupe ale grădiniței;
⦁ amenajarea acasă, de către părinți, a unor insule de lectură pentru copii;
⦁ organizarea în localitate o unor insule permanentă, itinerante, temporare de lectură, într-un spațiu comunitar;
⦁ organizarea, periodic, a rutinelor de lectură, în localitate, la nivel de unitate, de grupă, pentru copii și familii, activități care încurajează lectura, precum:
⦁ ,,Lectura… un mod de viață!” – în prima săptămână a fiecărei luni s-au organizat ateliere de lectură, la nivelul localității, pentru a arăta că lectura ne pune mintea în mişcare
⦁ ,,Ambasadorul… poveștilor!” – directorul a citit lunar pentru copiii din fiecare grupă
⦁ ,,Cufărul cu povești” – invitatul lunii, copil sau adult (personal non-didactic, părinți, preot, polițist, profesor, primar etc), a citit copiilor â
⦁ ,,O poveste… pentru fiecare zi!” – zilnic educatoarele au citit cu copiii în cadrul momentului poveștilor
⦁ ,,Povești mici, pentru pitici” – săptămânal educatoarea și copiii au evidențiat o carte
⦁ ,,În lumea prieteniei!” – educatoarele au organizat lunar o activitate pentru părinți pentru încurajarea lecturii în familie
⦁ Organizarea unor evenimente de lectură și cultură:
⦁ La nivel internațional: Ziua Internațională a Cărților, Ziua Internațională a Cărților pentru Copii, Ziua Internațională a Cititului Împreună ZICI
⦁ La nivel național: Ziua Culturii Naționale, Ziua Internațională a Familiei, Ziua Limbii Române
⦁ La nivel de localitate:
⦁ Parada personajelor ,,În lumea magică a poveștilor!”
⦁ Artă stradală ,,Lăsați cărțile să-și atingă scopul!”
⦁ La nivel de grădiniță:
⦁ Degustare de cărți ,,Ambasadorii cărților”
⦁ Expoziție coperta cărții mele preferate ,,Prima mea… copertă”
⦁ Makers Space ,,Călătorie pe tărâmul poveștilor” – locul unde descoperim practic poveștile
⦁ Festivalul cărților ,,Și altfel, citim o poveste…!”


Acestea sunt doar câteva din activitățile care s-au derulat și care se vor derula în implementarea Programului Național ,,Citește-mi 100 de povești”… din dragoste pentru lectură, din dorința de a împărtăși cât mai mult și de a insufla și la alte persoane dragostea pentru carte.


Cărțile reprezintă un instrument eficient de modelare intelectuală a copiilor și este important să facă parte din viața acestora și acasă, nu numai la grădiniță. Chiar dacă nu știu să citească, copiilor le poate fi insuflată dragostea pentru lectură încă de la vârste fragede.
Cel mai bun exemplu îl pot oferi chiar părinții, iar copiii își vor forma de timpuriu o percepție pozitivă asupra obiceiului lecturii.


Mulțumim părinților pentru sprijinul imperios acordat, de înțelegerea și promptitudinea cu care au răspuns, fiecare în parte și toți, deopotrivă, la invitațiile noastre pentru stimularea interesului față de lectură, educație și promovarea tuturor valorilor educaționale.


Felicitări cadrelor didactice pentru implicare, inovație, creativitate, pentru profesionalismul de care daţi dovadă!
(imagini din activitățile derulate se regăsesc pe site-ul grădiniței www.gradinitamihaieminescu.ro și pe pagina de facebook a grădiniței https://www.facebook.com/Gradinita-Mihai-Eminescu-Tg-Jiu-432089236958951/?ref=pages_you_manage

ÎMPREUNĂ CREȘTEM VIITOARELE GENERAȚII DE CITITORI!
Coordonator proiect,
Prof. Ana-Maria Bîzdoacă

creme

creme

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *