CONCURS JUDEȚEAN ,,ȘI NOI AVEM DREPTURI!” ȘI CONFERINȚĂ JUDEȚEANĂ ,,DREPTUIRLE COPIILOR ȘI IMPACTUL LOR ÎN SOCIETATE!”

În data de 6 iunie 2022, la Gărdinița cu Program Prelungit ,,Mihai Eminescu” s-a desfășurat Concursul județean ,,ȘI NOI AVEM DREPTURI!”, destinat preșcolarilor și elevilor (desene, picturi, colaje, lucrări în format electronic, precum felicitări electronice sau desene în format Word, Paint, PowerPoint) și a urmărit sensibilizarea și creșterea gradului de conștientizare asupra importanței respectării drepturilor copilului și de asemenea dezaprobarea nerespectării lor și Conferința județeană ,,DREPTUIRLE COPIILOR ȘI IMPACTUL LOR ÎN SOCIETATE!”, destinată cadrelor didactice din învățământul preuniversitar (referate, eseuri, proiecte, prezentări PowerPoint).


Concursul și conferința sunt cuprinse în calendarul acțiunilor PROIECTULUI EDUCATIV EXTRAȘCOLAR ,,ȘI NOI AVEM DREPTURI!” avizat I.S.J. Gorj cu nr. 7577/01.04.2022, proiect inițiat și coordonat de prof. Ana-Maria Bîzdoacă și prof. Alina Oana Cornescu.

Au participat cadre didactice, preșcolari și elevi din cadrul următoarelor instituții de învățământ:
Grădinița cu Program Prelungit ,,Mihai Eminescu”, Târgu-Jiu
Grădinița cu Program Prelungit ,,Lumea Copiilor”, Târgu-Jiu
Grădinița cu Program Prelungit ,,Constantin Brâncuși”, Târgu-Jiu
Grădinița cu Program Prelungit nr. 1, Tg-Jiu
Grădinița cu Program Prelungit nr. 1, Motru
Grădinița cu Program Prelungit Rovinari
Școala Gimnazială ,,Constantin Săvoiu”, Târgu-Jiu
Școala Gimnazială ,,Pompiliu Marcea”, Târgu-Jiu
Școala Gimnazială ,,Constantin Brâncuși”, Târgu-Jiu
Școala Gimnazială ,,Alexandru Ștefulescu”, Târgu-Jiu
Grădinița cu Program Prelungit ,,Așchiuță”, Suceava
Grădinița Mărțișor, București
Școala Gimnazială Nr. 1, Văgiulești
Școala Gimnazială Nr. 95, București
Școala Gimnazială Nr. 1 Rovinari
Liceul Tehnologic ,,General Constatin Șandru”
Liceul Tehnologic Tismana
Liceul TehnologicTurburea
Școala Gimnazială Novaci
Grădinița cu Program Prelungit Bălești
Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Lelești

Cunoaşterea drepturilor copiilor este înainte de orice respectul diferenţelor, iar în acelaşi timp trebuie să învăţăm, să cunoaştem ceea e ne leagă, ceea ce ne face asemănători, ceea ce ne apropie. În grădiniţă, educatoarea are sarcina de a ajuta copiii să crească, să-şi dezvolte spiritul, sensibilitatea, creativitatea, să înveţe copiii să trăiască împreună unii cu alţii, cu persoane diferite, să-şi poată ocupa progresiv locul în societate, să poată deveni cetăţeni europeni. Acesta a fost și punctul de plecare pentru organizarea și desfășurarea concursului județean și conferinței.

Prin derularea activităţilor planificate în cadrul PROIECTULUI EDUCATIV EXTRAȘCOLAR ,,ȘI NOI AVEM DREPTURI!”s-a urmărit: educarea civică în conştiinţa copiilor, pe baza cunoașterii drepturilor de care sunt liberi să se bucure, dar și empatia față de cei ale căror drepturi au fost și sunt încălcate, și dorința de a ajuta, de a promova libertatea de exprimare, pacea, armonia, prietenia, într-o societate liberă, în spiritul înțelegerii, păcii, toleranței, egalității și prieteniei; educarea atitudinilor şi comportamentelor copiilor în vederea acceptării diversităţii individuale în cadrul unui grup; promovarea unei atitudini tolerante, deschise, de acceptare, şi înţelegere firească a raporturilor dintre copiii.


Proiectul ne-a oferit oportunitatea unui schimb de experienţă, o modalitate de popularizare a bunelor practici, între instituţiile de învăţământ din România. Cadrele didactice implicate au preconizat schimbarea de comportamente ale părinţilor şi copiilor din unităţile de învăţământ implicate, cunoașterea, promovarea și respectarea drepturilor copiilor şi să îmbine activităţi care să stimuleze creativitatea, curiozitatea şi dorinţa de a învăţa.


Printr-o paletă largă de activităţi, copiii au fost familiarizați cu drepturile şi îndatoririle lor având posibilitatea să împărtăşească şi altora, învățând să se exprime, să comunice și să iubească

  1. „Sunt mic, dar am drepturi!” – informarea si familiarizarea cu drepturile copiilor si importanța respectării acestora prin proiecții video/prezentări PowerPoint.
  2. „Parada meseriilor” – organizarea unei prezentări de costume, specifice profesiei dorite de fiecare copil, având ca scop stimularea imaginației și creativității, în vederea pregătirii pentru afirmare și adaptare.
  3. „Familia, dreptul tuturor copiilor!” – atelier de creație, în care s-au realizat afișe/postere bazate pe drepturile copiilor la o familie – expoziție – concurs local
  4. ,,Bucuria copilăriei – Sunt liber să mă exprim!” – festival local prin care s-a urmărit promovarea libertății de exprimare artistică, prin punerea în scenă a anumitor talente ce au în vedere literatura, arta (dans, muzică, dramatizare, scenete).
  5. ,,Și noi avem drepturi!” – concurs județean – realizarea de desene, picturi, colaje de lucrări în format electronic, precum felicitări electronice sau desene în format Word, Paint, PowerPoint și a avut ca scop conștientizarea și conștientizarea importanței respectării drepturilor copilului
  6. „Drepturile copiilor și impactul lor asupra societății” – conferință județeană

Desfăşurarea în acest mod a activităţilor a pus în valoare caracterul integrat, precum şi abordarea complexă a conţinuturilor, procesul educaţional devenind creativ şi interdisciplinar, stimulând dezvoltarea pe multiple planuri a personalităţii în curs de formare a copilului.
În concluzie, cunoşterea drepturilor copilului constituie o necesitate în societăţile democratice şi are rolul de a pregăti viitorii cetăţeni în aşa fel încât ei să ştie să se orienteze în contextul schimbărilor intervenite în sistemele de valori, să înţeleagă că toţi vom fi cetăţeni ai Europei şi ai lumii.
Acest schimb de experiență și inițiative ne determină să dezvoltăm noi activități și proiecte educaționale cu implicații ale cunoașterii intereselor copiilor și profesorilor din alte județe, întotdeauna în conformitate cu matricea de referință.

COORDONATOR PROIECT,
PROF. ANA-MARIA BÎZDOACĂ

creme

creme

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *