O delegație condusă de către premierul României, Marcel Ciolacu, a mers în Qatar. Printre ei, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a postat niște treburi de-ți dau speranțe că mâine poate fi mai bine pe șoselele noastre, prin porturi etc…
Așadar, prima postare: „Noi parteneriate cu țările din Orientul Mijlociu! Am discutat astăzi, la Doha, despre colaborarea dintre autoritățile române și cele qatareze în domeniul infrastructurii mari de transport.
#România este interesată de un parteneriat și de atragerea finanțărilor pentru toate sectoarele de transport. Pentru Portul Constanța ne dorim îmbunătățirea performanțelor manageriale și de control. Pentru domeniul aerian avem în vedere colaborări cu potențiali finanțatori, ca urmare a faptului că Uniunea Europeană nu mai alocă fonduri prin programele operaționale. Sectoarele feroviar și rutier au reprezentat puncte de interes pe agenda discuțiilor, inclusiv din perspectiva conexiunilor între Marea Baltică- Marea Neagră- Marea Mediterană.
Partea qatareză s-a arătat interesată de potențialul strategic al României și s-a decis constituirea unui comitet de lucru bilateral care să analizeze proiectele şi oportunitățile de investiții.”
Apoi, alta: „Am discutat astăzi (n.r.: 19 aprilie), la Abu Dhabi, despre extinderea parteneriatului dintre România și Emiratele Arabe Unite. Propunerile noastre au vizat în special sectoarele aerian, rutier și feroviar.
Mai exact, #România își dorește expertiză și finanțare pentru o serie de proiecte de interes internațional.
Astfel, le-am transmis oficialilor emiratezi și reprezentanților companiilor din EAU că avem deja primele rezultate ale cooperării dintre România și Emiratele Arabe Unite.
Mai exact, la jumătatea lunii mai, vom inaugura noul terminal RO-RO (roll-on/roll-off), un proiect comun dezvoltat de compania portuară din Dubai (DP World) cu Administrația Portului Constanța, în baza memorandumului semnat autoritățile române și emirateze.
Avem în vedere continuarea acestei colaborări cu EAU și pe alte proiecte.
În acest sens, suntem interesați de dezvoltarea Molurilor III S și IV S din Portul Constanța, digitalizarea Portului, modernizarea rețelei feroviare din cadrul acestuia, dar și realizarea unor zone de conectivitate multi-modală pentru transportul de mărfuri (naval-feroviar).”
Iar pe final de săptămână: „Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii emiratezi pentru Portul Constanța!
Acesta este mesajul pe care l-am avut astăzi în cadrul întrevederii, de la Abu Dhabi, cu cei din conducerea companiei DP World (Dubai Ports). Proiectul comun, cu o valoare de peste 82 de milioane de euro, dezvoltat deja cu Administrația Portului Constanța, în baza memorandumului semnat în iunie 2022, a căpătat contur, iar pe 15 mai, vom inaugura noul terminal RO-RO (roll-on/roll-off).
2023 a fost anul recordurilor absolute în ceea ce privește traficul de mărfuri în Portul Constanța, iar tendința de creștere se menține și în anii următori.
De aceea, suntem interesați de atragerea de finanțări pentru creșterea capacității portuare pentru reducerea timpilor de descărcare/încărcare a navelor, fluidizarea fluxului de nave în bazinele portului, extinderea capacităților de stocare și a rețelelor rutiere și feroviare din cadrul Portului.”
Ionuț Catrina