Halloween-ul este una dintr ecele mai celebrate sărbatori din Statele Unite şi nu numai. Este o sărbătoare care de ceva timp se desfășoară și la noi în țară și care se bucură de multă atenție din partea copiilor.
Și preşcolarii grupelor ,,PITICII” și ,,VESELIEI”de la Grădiniţa ,,Mihai Eminescu” din Tg-Jiu s-au bucurat de această sărbătoare, luni, 31 octombrie 2022 , prin desfășurarea de activități specifice în cadrul Proiectului educativ FIX DE HALLOWEEN.
Astfel, micuții de la grupa mijlocie ,,Piticii”, încurajaţi de cadrele didactice Cornescu Alina Oana şi Bîzdoacă Ana Maria, și cei de la grupa mare ,,Veseliei”, încurajaţi de cadrele didactice Chebeși Marinela şi Călin Antonela Magdalena au participat la o activitatea complexă, pe parcursul căreia copiii trebuie să-și înfrângă teama de spiritele rele. Se știe că Halloween-ul nu este o sărbătoare a românilor şi prin aceste activități nu se încurajează neaparat această sărbătoare, ci educatoarele, încearcă să le arate copiilor că răul poate fi înfrânt. Prin aceste activităţi copiii învață să-și înfrunte frica, într-un mod controlat.
Pentru a întâmpina cum se cuvine Halloweenul am de grupă cu dovleci – felinar, am confecţionat măști etc. Copiii au venit costumaţi în spiriduşi, vrăjitoare, dragoni, creaturi „fioroase”, dar şi prinţi şi prinţese dornici să petreacă. Părinţii au pregătit Pinata cu dulciuri decorate adecvat.
Ca emblemă a serbătorii au fost bostanii ciopliţi în formă de mască, cu ochi, nas şi gură rânjită, scobiţi de conţinut, în locul căruia este aprinsă o lumânare, realizați împreună cu părinții.
Pentru început copiii au aflat originile sărbătorii Halloween prin vizionarea powerpoint-ului Originile sărbătorii Halloween, aflând răspunsuri la următoarele întrebări: Ce este Halloweenul?; Care este originea sărbătorii?; De unde vine numele sărbătorii?; Care sunt simbolurile Halloweenu-ului și care este semnificația acestora?; Care sunt tradițiile de Halloween?.
În cadrul workshop-ul de creație ,,Magie cu… pălărie!” au confecționat fantome, după care au participat la diverse jocuri haioase ,,Prinde mărul!”, ,,Pânza de păianjen”, ,,Dans mascat”, ,,Mingea fermecată!”, ,,Mumia”, ,,Trick or Treat?”(Păcăleală sau dulciuri?), ,,Îngheț de Halloween”. Atmosfera a fost încinsă de muzică şi dans. La final, s-au oferit şi diplome.
Activităţile educative din grădiniţă trebuie să ţină cont de diversitatea culturală şi socială a celor care învaţă, să încurajeze interculturalitatea şi integrarea socială. Copiii pe care-I formăm azi vor avea parte în viaţa lor de multe schimbări, vor cunoaşte şi se vor acomoda cu noi locuri, vor asimila mai multe informaţii şi vor fi expuşi unei varietăţi cultural într-o manieră în care nicio altă generaţie nu o făcut-o.
Pentru a face faţă în această lume diversă şi complexă este necesar să-şi cunoască drepturile, să-şi dezvolte capacitatea de-a fi toleranţi, de-a manifesta respect. Educaţia intercultural trebuie să fie fondată pe valori cum ar fi: înţelegerea reciprocă, dialogul intercultural, solidaritatea, egalitatea între femei şi bărbaţi, relaţii armonioase în cadrul populaţiei şi între popoare.
Activităţile desfăşurate sunt dovezi care reflectă caracterul democratic al măsurilor cu care învăţământul românesc înconjură copilăria, sunt noimărturii ale grijii ca întregul tineret să crească şi să se dezvolte într-o ambianţă spirituală, socială, şi educativă sănătoasă, în deplină armonie cu nobleţea înaltelor virtuţi umane europene.
Mulțumim părinților pentru sprijinul acordat în derularea acestui proiect educativ!
Prof. Ana-Maria Bîzdoacă