În urma cutremurelor produse pe teritoriul județului Gorj, în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență s-au luat hotărâri imediate de gestionare și eliminare a afectelor acestora. S-a avut în vedere, prioritar, să se intervină pentru gestionarea situațiilor de urgență semnalate, iar comisiile mixte formate în cadrul comitetului s-au deplasat în teren pentru constatarea efectelor negative, centralizarea datelor și prezentarea acestora în vederea inițierii demersurilor necesare revenirii la starea de normalitate. Concret, comisiile mixte s-au deplasat la toate locațiile unde au fost semnalate probleme, iar din evaluările vizuale s-a constatat că s-au produs pagube la 121 de clădiri, astfel:
– 27 de unități de învățământ;
– 17 instituții publice;
– O unitate medicală;
– 20 de lăcașuri de cult;
– 5 operatori economici;
– 2 obiective turistice;
– 24 blocuri de locuit;
– 22 de construcții cu destinația casă de locuit
– 3 alte construcții.
S-a urmărit, cu prioritate, evaluarea clădirilor care au destinația blocuri de locuit și case de locuit pentru ca utilizatorii acestor clădiri să nu fie puși în pericol și să fie informați despre eventualele pericole. Din fericire, în ceea ce privește aceste categorii de construcții vă comunicăm faptul că nu au fost constatate vizual elemente ale structurilor de rezistență afectate.
Situația clădirilor cu destinație unitate de învățământ este următoarea:
– Pentru 16 dintre clădirile afectate, în urma raportului de sinteză prezentat în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, Instituția Prefectului – Județul Gorj a înaintat către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației un proiect de Hotărâre de Guvern în vederea alocării sumelor din Fondul de investiție la dispoziția Guvernului prevăzut în bugetul de stat pentru anul 2023, necesare efectuării lucrărilor de investiții, proiect care a obținut toate aprobările, fiind astăzi pe ordinea de zi a Guvernului României.
– Pentru celelalte 11 clădiri cu destinația unitate de învățământ urmează ca în perioada imediat următoare, unitățile administrativ teritoriale să efectueze lucrările necesare.
– În ceea ce privește activitatea elevilor, Inspectoratul Școlar Județean Gorj va lua decizii de relocare a elevilor din spațiile afectate sau comasare a acestora, astfel încât să nu existe niciun fel de pericole în ceea ce-i privește pe elevi și cadrele didactice. Măsurile adoptate vor fi comunicate în timp util de către reprezentanții fiecărei unități școlare pentru a ajunge în cel mai scurt timp la elevi și la părinți.
În ceea ce privește lăcașurile de cult, Raportul de evaluare pentru cele 25 de biserici afectate urmează să fie transmis Mitropoliei Olteniei, Secretariatului General al Guvernului și Secretariatului de Stat al Cultelor, măsurile stabilite urmând să fie comunicate ulterior.
Cetățenii care dețin asigurare pentru locuințele afectate de cutremur pot iniția demersurile pentru despăgubire, iar în acest sens nu trebuie să obțină niciun document oficial care să certifice producerea seismelor pe teritoriul județului Gorj, pentru simplificarea procedurilor de despăgubire Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) informând oficial toate societățile de asigurare.