Complexul Energetic Oltenia continuă să aloce fonduri considerabile pentru transportul angajaților care fac naveta între Craiova și Târgu Jiu, la Sediul Executiv al companiei. Recent, Directoratul Complexului Energetic Oltenia a aprobat asigurarea unor servicii de transport pentru angajați, atât la dus, cât și la întoarcere, pe rutele Târgu Jiu – Motru și Târgu Jiu – Craiova. Aceste servicii vor fi disponibile începând de la sfârșitul lunii viitoare și vor acoperi o perioadă de 14 luni. Suma destinată închirierii vehiculelor pentru transportul personalului, inclusiv cu șoferi, se ridică la aproape 600.000 de lei. Potrivit reprezentanților Complexului Energetic Oltenia, achiziția acestui serviciu de transport este esențială pentru a garanta deplasarea angajaților de la domiciliu la locul de muncă și retur, în condiții de maximă siguranță. Această măsură respectă prevederile din Contractul Colectiv de Muncă, care stipulează obligația angajatorului de a asigura mijloace adecvate pentru transportul angajaților.
În repetate rânduri, sindicatele au semnalat îngrijorarea legată de sumele substanțiale cheltuite de Complexul Energetic Oltenia pentru transportul conducerii și a altor angajați, în special cei care fac naveta din Craiova și Motru către Târgu Jiu, pentru a-și desfășura activitatea la Sediul Executiv al companiei. Aceștia susțin că aceste costuri ridicate ar putea fi redirecționate către alte nevoi urgente ale companiei sau către îmbunătățirea condițiilor de muncă ale angajaților. În prezent, la sediile Complexului Energetic Oltenia din Târgu Jiu își desfășoară activitatea peste 1.000 de angajați. Decizia de a continua cu acest tip de transport subvenționat reflectă importanța acordată asigurării confortului și siguranței acestora, dar ridică și întrebări privind eficiența și sustenabilitatea pe termen lung a unor astfel de cheltuieli, în contextul în care Complexul se confruntă cu diverse provocări economice și de mediu. Totodată, această măsură vine într-un moment în care eficiența operațională și optimizarea costurilor sunt cruciale pentru viitorul companiei.
În tot acest timp, CEO este într-un proces de restructurare. Complexul Energetic Oltenia și-a propus să închidă o serie de cariere miniere și să efectueze lucrările de ecologizare prevăzute de lege. Măsurile de restructurare care vizează închiderea sau conservarea perimetrelor miniere se află în diferite stadii de implementare. Pentru perimetrele miniere Peșteana, Lupoaia și Husnicioara există Planuri Tehnologice de Încetare a Activității înaintate la Ministerul Energiei pentru a fi aprobate în Comisia Tehnico-Economică. Pentru perimetrele miniere Jilț Sud, Tismana, Jilț Nord există în curs de derulare procedură pentru selecția serviciilor de proiectare pentru elaborarea Planurilor Tehnologice de Încetare a Activității. Carierele Complexului Energetic Oltenia se închid și se ecologizează conform Planului de restructurare aprobat prin Decizia C(2022) 553, corelat cu necesarul de lignit pentru capacitățile energetice care vor asigura funcționarea sigură și stabilă a Sistemului Electroenergetic Național și în concordanță cu lucrările de punere în siguranță a extracției de lignit prevăzute în Planul de Inchidere a Activității (PIA) pentru fiecare carieră. La Complexul Energetic Oltenia vor mai rămâne după 2026 grupurile energetice numerele 4 și 5 de la Rovinari și 5 de la Turceni, toate în rezervă de capacitate. De asemenea, din 10 cariere miniere, vor rămâne 4 după 2026, în capacitate rezervată. Este vorba de Cariera Jilț Nord, care se va închide în 2027, Cariera Pinoasa care se va închide în 2030, Cariera Roșiuța care se va închide în 2029 și Cariera Roșia care se va închide în 2030. Chiar Cariera Minieră Jilț Sud ar fi trebuit să intre în rezervă de la 1 ianuarie 2024.
Andrei Merfu